torsdag, april 10

Mitt första album (2002)

Ja, jag fick uppmaningen att posta min musik här. Här kommer min första skiva.

När jag kom hem från mina äventyr på den första World Rainbow Gathering i Australien år 2000, så var jag plötsligt lite av en "alien", inte bara i min egen hemstad, men faktiskt i min egen kropp. Jag ska förtälja, småningom, historier om vad som utlöste detta, men iallafall. Snart nog blev det nästan som att jag bröt med mina gamla bästa vänner, dels pga. att de flesta flyttade till olika andra universitetsstäder att påbörja sina banor som arkitekter, läkare, journalister m.m., dels för att, ja, jag hade blivit en "främling" inför dem?

Tillslut fann jag mig tre nya filurer: Mick, Martin och Svante Grofskeig. De tillät mig på något vis att utvecklas bort från "Daniel", började kalla mig Wille, eller Big Willy, och i något magiskt ögonblick, efter att jag flyttat in hos Svante på 77:an på grubbe, så rådfrågade jag den enda lärare jag hade vid min sida då (förutom svampen och marijuanan), den äldsta boken bevarad till oss (kanske förutom Gilgamesh) I-Ching, om råd kring mitt liv, min själ och min kreativitet. ( Ja, den boken, som kommer ur Kina, är ett slags Orakel, ungefär likt hur man kan använda Tarot, eller Runorna, för att ställa frågor och erhålla svar.) Det svar jag fick, om igen, när jag ställde frågan "vem är jag, vad är det jag ska göra här egentligen?" var hexagram nr.1 Ch'ien, "den kreativa principen", alltså Yang-delen i Tai-Chi (symbolen som vi kallar yin-yang), den skapande, aktiva, maskulina kraftens essens.

Så blev jag Ch'ien.

Och så kom jag mig, att med hjälp av mina vänner, och den fullständigt magiska kvinnan som funnit och valt mig, Annika, att spela in detta album. Jag kanske får lov att låta den "tala för sig själv", men fråga gärna, du, om det är något du undrar. Introt är ju som lite "speciellt", resten är mest gitarr och sång, med fiol av Annika på vissa låtar och piano av Martin på någon





















Hoppas det kunde smaka, för någon :)

Det kommer mera!


5 kommentarer:

  1. introt är fetast, där kring 2min är de skön hiphop

    SvaraRadera
  2. och the void är skön!

    SvaraRadera
  3. och duetten med annika på poor boy är väldigt fin

    SvaraRadera
  4. tack för att du delar med dig av ljudmagin. gillar poor boy blues extra mycket, era röster kompletterar varann så perfekt. det bli liksom inte bara ytterligare en dimension på en gång med den extra stämman, utan multi-dimensionellt.

    SvaraRadera
  5. Haha, Hippedi-hopp! :P

    Tack vänner! Ja, "Poor boy blues" spelades in nere vid umeälven, vid tväråmynningen, genom ett par hörlurar(!) kopplade till mickingången på en minidisc. Jag var även så vänlig att jag hastigt spelade igenom låten en gång, för att lära Annika, och gav henne en lapp med texten.. :D

    Men ja, att jag inte lyckades spela in mer musik tillsammans med detta musikgeni till kvinna, under tre år, är en av mina stora förundringar. Men hon lever än! Och jag! Och jag ska söka fånga hennes magiska röst och fiolspel mer, i sommar kanske. Om gud vill.

    SvaraRadera