torsdag, april 17

Om Magi(x) i människovärlden - tips & trix & hockey m.m.

En tankefågel kom och slog sig ned på min axel, och sjöng så här för mig:



Gränsen mellan fix & trix (kunskap, optimering, visdom byggd på erfarenheter och experiment osv.)
& Magi-x är inte ens hårfin, utan snarare högst "suddig", otydlig, eller t.o.m så att man skola
icke finna den ens om man söker i tre miljarder år!?

På denna plats av jorden, är det inte alltid man får glädjas åt så mycket Magi. (Såtillvida man inte
vänder människovärlden ryggen och söker upp naturen.) I människovärlden kan man förvisso glädjas
åt fix & trix, som datorer, internet, mat från hela världen, tvspel, film, Musik, pengar(?), el-ement & AC osv.
Men ibland sipprar även magin genom alla filter, och förbi alla väktare, och så får vi hux-flux stöta på
det här med!

Ibland blir man rädd, nästan, för ett spöke (varför?), om man råkar lämna sin kropp i en feberyra,
för vad man drömmer om natten, när man "vet vem det är som ringer" för många gånger i rad och
sådär. Och ibland bara blir man lycklig/stärkt/glatt överraskad av sådana saker, som när
man har "flyt" och "flow" eller lyssnade på en "hunch", eller fick en kärlek besvarad.

Det är ju högst hemligt det hära som jag pratar om. Förbjudet t.o.m.
Kärlek. Ja, äkta kärlek, alltså själva den kraften - kärleksmagi.
Men samtidigt "tillåts" det faktiskt existera, inom vissa strikt reglerade former!
Där har vi konsten, musiken, litteraturen, fritiden, semestern, "fyllan"(?), sex, vänskapen, osv.
Jag får mycken magisk näring av framförallt musiken, och varelser på internet, men är man
eremit så blir det lite brist på just vänskapsmagin, alltså det hära, vad heter det, att man
liksom "umgås", "hänger", pratar med varandra?
Men i detta då, från min ensamma lilla vrå i en avkrok av mitt ensliga gråa berg,
så finner jag plötsligt magin stråla fram och ljuda ut av ett sällan (nuförtin' i människovärlden) skådat slag!
Skellefteå AIK. Mitt Hjärtas sLag!

¤

Alltså, det som gör Skellefte-fansen så maniskt skogs-tokigt lyckliga i dessa tider är inte en serieseger, och inte att man vinner matcher i slutspelet och att man är på väg mot andra raka guldet - utan vad man bjuder på!

Det handlar snarare om "andan", "go:et", Glädjen!

Ja, jag måste faktiskt säga det så här, inte som en metafor, utan de facto: Magi!
(Skulle jag måsta definiera den vidare skulle jag säga att det handlar förstås om
hur man optimerar fysiken (kost&träning), och även fokuset, målmedvetenheten osv.
Men såna trix håller alla klubbar på med. )

Det (stora) "lilla extra" är då dels Kaosmagi (genom att uppmuntra det oväntade, otänkbara! Intuitionen före systemet!).
Och dels, förstås, Kärleksmagi, ("bonita juego", att älska att segra, att älska sina (med)vänner m.m.
(ja, för de som inte vet att kärlek ibland måste utföras med hårdhandskarna på, tänk på våra förföräldrar
som brutit upp stubbar för att skapa åkrarna vi nu låter växa igen. Och för dig som tror att man
är "bög" om man älskar sina vänner: Böghockey ( :P ) ) som är den allra högsta sortens magi på planeten idag, (högre än visdom/kunskap/klokhet/smarthet, som i sin tur är högre än våld/kraft/makt, som är den lägsta sortens magi).



Ja, kära motmänniskor ( icon_wink.gif ) och alla andra Lagen, jag avslöjar det här och nu. (Hur vi gräver vårt guld)
Nu vet ni. Nu kan vi snart börja mötas på "lika villkor", och få ännu bättre "fajter"!
Trigga varandra till än högre höjder! Tack.

(I andra tider i historien skulle man blitt halshuggen för denna text. Inte av hockeysupportrar då,
men av Kungen. Tack för att tiderna förändras. "Knugen faller" osv..)


- - - -

( Eller så kan en ju testa denna sorts magi!:

¤ Syndabockar. (Detta har vi ju med glädje använt som problemlösning i några tusen år,
och vi fick det ju gott inpräntat under skoltiden.)
Alltså, välj ut några i laget/omgivningen, projicera allt missnöje och all oro på dem,
ja, spotta gärna på deras namn, och så skickar ni iväg dem till öknen.
(Och , förstås, analysera inte er själva.)

¤ Random Hat, alt. Depression. Nääe, jag vet inte. )

- - - -

Så, jag vet int. Don't be haters? icon_razz.gif
(Om jag nu ens skulle tala om sånt här? "Gud" är ju inte för alla?
Jo men, vänta! Gud är ju Allah!)



( ¤ Guld! ¤ )



( Och det handlar inte om Skellefteå, förstås, det handlar om Hela världens Allmänna IdrottsKlubb!
en sång skriven av sångaren i Wannadies, och sjungen av hans dotra, förklarar bättre än jag. : )



1 kommentar: